کشاورزی روز

( مقالات و تازه های دنیای کشاورزی و محیط زیست )
امروز دوشنبه 14 خرداد 1403
کشاورزی روز

بیوتکنولوژی کشاورزی، اولویت نخست کشاورزی هندوستان

معاون مدیرکل کشاورزی هندوستان، بیوتکنولوژی کشاورزی را اولویت اول کشاورزی هندوستان عنوان كرد.

دکتر سواپان داتا كه در نشستي تخصصی در حاشیه ششمین اجلاس متعهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا سخن مي‌گفت با اعلام این سیاست دولت هندوستان از قول وزیر کشاورزی این کشور گفت: پنجاه نفر از دانشمندان خود را برای انتقال یک صفت (مقاومت به آفات) به نخود مامور کرده‌ام و حتما باید این محصول را در مزرعه تولید کشاورزان و بر سر سفره مردم داشته باشیم.

وی افزود: الان دیگر زمانی نیست که یک پژوهشگر سال‌ها به تنهایی بر روی یک محصول با چند صفت کار کند تا بعد از 10 تا 20 سال آیا به یک واریته و محصول تجاری برسد یا نه! الان زمانی است که ما باید با هدف کاربردی کردن نتایج تحقیقات وارد عرصه شویم. یک موضوع را انتخاب کنیم و طی چند سال ولو پنج سال طول بکشد، مشکل آن را حل کنیم و از ثروت تولید شده مردم کشورمان را بهره‌مند کنیم.

داتا که بیش از یک دهه مسوول پروژه انتقال ژن به برنج در موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج بوده است با انتقاد از اروپا گفت: در حالی که اروپایی‌ها قبل از آمریکایی‌ها، مهندسی ژنتیک گیاهان را آغاز کردند و در آن موفق شدند، آن را رها کردند و به فکر تولید ثروت از این فناوری نیفتادند و به انتشار مقاله کفایت کردند؛ اما آمریکایی‌ها با هوشمندی هرچه تمام‌تر این فناوری را برای تولید محصول و تولید ثروت به کار بردند. ما ابایی نداریم که اعلام کنیم که در این زمینه ما هم باید مثل آمریکایی‌ها محصول‌نگر و کاربردی بیندیشیم و هر کار تحقیقاتی که می‌کنیم آن را به ثمر برسانیم و به انتشار مقاله اكتفا نکنیم.

وی در خاتمه فهرست بلندی از محصولات تراریخته‌ای را که توسط دانشمندان هندی تولید شده را بر شمرد و گفت: اینکه مرتب بگوییم این فناوری در انحصار شرکت‌هایی مثل مونسانتو است و با آن مخالفت کنیم که کار نمی‌شود؛ در حال حاضر تعداد زیادی شرکت هندی دارند این کارها را می‌کنند و سود خوبی هم می‌برند و سود خوبی هم به دیگران و به کشور می‌رسانند.

منبع : خبرگزاری ایسنا

دسته بندی:
برچسب ها : بیوتکنولوژی کشاورزی , کشاورزی , پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا , نخود , موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج ,
مطالب مرتبط :

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش

مطالب تصادفی

مطالب پربازديد